Kennel Delays

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Kennel Delays - 11 februari 2011 12:23

Det måste nog vara dagens samtalsämne, men jesus vilket kaos!! Jag var ner och handlade och gång/cyckelvägen var försvunnen, och då med flera METER snö på sidorna! Helt sjukt. Folk gick som på en liten "stig". Tackar och bockar för att jag har mitt förarbete till C-uppsatsen att göra så jag slipper ta mig ut mer idag!


Nu har ALLA valpar öppnat ögonen ordentligt. De knatar runt lite mer stabilt och är vildare än någonsin! Snart är det dags för dem att flytta ut till köket med lådan och så ska vi bygga på massa kompostgaller så det blir rymligt. Efter helgen ska de även få prova på köttfärs och vanlig mat =)


Idag är det kloklippning på schemat. Klorna växer fort och det känns precis som små nålar.


Lite mysbilder:

 


Hehe Keelis öra ser helt enormt ut här :)

  

Av Kennel Delays - 11 februari 2011 00:20

Jag har fått en förfrågan angående valplådan som vi har här hemma.


Jo, den är alltså ihopsnickrad av en vän till oss. Den är extremt noggran gjord, så därför är den väldigt fin då inga ojämna kanter eller skruvar syns.


Den är 140 x 140 lång/bred. Han har valt träplankor av den lite bättre sorten utan flisor eller dylikt. Det är väldigt lent trä...om man kan säga så? Inte behandlat med något jox heller för valparnas skull.


I varje hörn sitter en kvadratisk plankbit eller pinne (eller vad tusan det heter) som är "stommen" till det hela. Lådans höjd är ca 40 cm och består utav 4 långa plankor som är staplade på varandra. Skruvarna som använts är väldigt tunna så de syns ej utifrån lådan. På framsidan kan man lätt skruva loss eller sätta på en eller två plankbitar vartefter valparna växer. Kanten som finns inne i lådan är utsågad i kanterna så även de matchar den kvadratiska plankbiten och sedan har de fästs utifrån med någon form av skruv eller spik. Det finns ej någon botten i lådan utan där har vi en vanlig bordsvaxduk längst under, sedan tidningar och överst massor med filtar och mysiga plädar så de håller värmen!


Gud, kan nästan inte hålla mig för skratt när jag läser igenom denna förklaringen..... men vem vet, någon kanske forstår? Haha! =)


Såhär ser den iaf ut:




På denna "pinne" är resten av plankorna monterade på.



Pinnarna finns i varje hörn. På sidorna är det 4 plank som ligger monterade på varandra.


 


Klämskyddet är anpassat så valparna kan ligga under utan att bli klämda av Keela om hon skulle luta sig mot "väggen". Dock börjar valparna bli lite stora nu så skyddet kommer snart att monteras ner, genom att helt enkelt avlägsna skruvarna från utsidan.


 

På ena kortsidan har jag monterat av 2 plank så Keela kan hoppa in och ut som hon vill utan att slå i hängtuttarna. Planken går lätt att skruva på igen.

 

Lite mer detaljerat på "ingången"

  



Hoppas beskrivningen var till någon nytta! :)


Hej så länge



Presentation


Välkommen! Den här bloggen handlar om vad som händer hos oss på Kennel Delays.

Fråga mig

1 besvarad fråga

A- Kullen

               

                      

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards